fredag 26 mars 2010

Det lutar åt att det blir ett konditori, åtminstone i drömmen.

Planen så långt:

På onsdag ska jag till nyföretagarcentrum och prata med dom om idén.

Förhoppningsvis gillar dom idén och då knallar jag iväg till Centrum för Vuxnas Lärande och ber om lite hjälp att fylla i pappren till Culinars Bageri- och konditoriutbildning.

Sen kommer jag ju sjääälvklart in på den. ;) Och då är det två terminers pendlande till Stockholm och leva på CSN som gäller.

Under tiden jag pluggar ska jag försöka hitta en bra liten lokal i centrala Uppsala, helst med godkänt kök och inte allt för hög hyra. Jag lär behöva många nypor tur för den biten. =S

Sen är det nästa stora hake... finansieringen. Det kommer behövas en del startkapital, lokalen, inredningen,ev. anpassning av köket, administrativa avgifter, pengar så jag kan leva innan kafét går med vinst, inköp av ingredienser, porslin, verktyg osv. Listan blir snabbt lång!

Innan jag börjar prata med banken behöver jag nog läsa en del företagsekonomi...

4 kommentarer:

BeBest sa...

Man inser lätt att det inte är lätt kan dagens unga stjärnkockar börja sin bana hos någon erfaren mäster, borde det vara ett alternativ för unga konditorer att göra på liknande sätt. Det bör ge goda kontakter in i branschen. Det är inte säkert att ett kafé inne i en stad är det bästa alternativet. Det finns gott om vägkrogar och fik som behöver ryckas upp!
:O)

bambi sa...

Kommer bilder på köket sen, så kul att fixa:)

Jo du, jag har idén i huvudet men det är svårt att få ner det till en plan. Och jag kan inget om en egen verksamhet men funderar på att gå en kurs eller sådant.
Men det löser sig nog, jag är fortfarande ung så jag har flera år på mig att få lite skinn på näsan:)

Natalie sa...

Jag ska oxå söka till Culinars utbildning! Gillar din idé om ett 50-tals café starkt, låter grymt roligt!! Hoppas vi båda kommer in på utbildningen :)

Lesthi sa...

Hur har det gått med planen :D jag har samma idé om ett 50-tals cafe så jag hoppas att våra drömmar slår in.