torsdag 18 mars 2010

St Patrick's day Irish coffee cupcakes


Igår var det St Patrick's day så jag passade på att experimentera lite på temat irländskt. Irish coffee är en favorit under den kallare delen av året (tre fjärdedelar av det svenska året alltså ;-) ) så jag ville göra en sån cupcake. Jag tänkte att det skulle bli för vass smak med whiskey i smeten så jag valde Bailey's istället.
Kaffefrostingen gjorde att cupcaken mest smakade kaffe men de blev försvinnande goda! En klick vispgrädde med lita kakao pudrat över är ett bra alternativ till frostingen och sugarpasten.






Cupcake:
12 st

75g smör
2dl råsocker
2 ägg
1tsk vaniljsocker
1,5dl baileys
0,75dl vatten
1 msk snabbkaffe pulver
4,5dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1tsk salt

Ugn: 175grader

Sätt på ugnen.
Vispa rumsvarmt smör och socker och vaniljsocker krämigt.
Vispa i äggen ett i taget.
Blanda baileys och vatten och kaffepulver, rör om till kaffet lösts upp.
Vispa ner i smörblandningen.
Blanda mjöl bakpulver och salt.
Rör ner i smeten.
Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till max 2/3 med smet.
Grädda ca 15 min eller till en provsticka kommer ut ren.
Låt svalna.

Frosting:
60g mjukt smör
70g philadelphia
1msk snabbkaffe pulver
3msk hett vatten
florsocker, ca ett halvt paket.

Vispa smör och philadelphia så det blandas.
Lös upp kaffepulvret i vattnet och vispa ner i philadelphia-smöret.
Vispa i florsockret lite i taget till frostingen börjar kännas spritsbar.
Ställ den i kylen en stund så tjocknar den lite mer.


Skär ev av toppen på cupcaken om de blivit för höga och toppiga.
Lägg en klick frosting på varje och forma till en kulle.
Ställ i frysen.

Dekoration:
Sugarpaste
grön marsipan (eller sugarpaste)
grön gel färg
utstickare antingen små hjärtan eller fembladig blomma.

Färga en del av sugarpasten mörkgrön. Ta ut små hjärtan eller blommor (som du delar så du får ut två hjärtan per blomma)
Lägg ihop hjärtanen till klöverblad och rulla en liten stjälk.
Rulla sugarpaste och marsipan i tunna "ormar" och lägg de varannan bredvid varann så det blir randigt.
Kavla över dem först i rändernas riktning och sen i motsatt riktning.
Ta ut rundlar med tex ett glas.
Ta ut cupcaksen ur frysen. Lägg en rundel på varje och släta ut försiktigt med fingrarna.
Om du vill och har mer tid än jag hade kan du täcka skarven med en "orm" av sugarpaste, strösselpärlor eller en spritsad bård.
Pensla toppen med lite vatten och lägg på en klöver på varje, lägg dit stjälken.

3 kommentarer:

BeBest sa...

Det är min dotter som gör så fina godsaker! Bara så ni vet är sån själv också!
Stolt far!

BeBest sa...

Det är min dotter som gör så fina godsaker! Bara så ni vet är HON sån själv också!
Stolt far!

Madde sa...

Gud så fina och mummsiga dom ser ut:D

Vilken härlig blogg:D
Tänkte tipsa om en härlig tävling hos mig. 5st vinner Mat och bak produkter från Mikadesign.

Slut datum den 31. Så skynda in:D

http://maddesmumms.blogg.se/2010/march/tavling-i-sammarbete-med-mikadesignse.html