söndag 23 januari 2011

Snabba munkar

Igår var jag på utflykt med en vän. Först åkte vi förbi kakslottet, Taxinge där jag åt en fantastisk chokladtårta med blåbärssylt och nougattopping. Taxinge är känt för sin stora buffé av kakor och tårtor och trots att det är rätt förminskat nu under lågsäsong är det helt klart värt ett besök.

Sen tog vi en tur förbi Qvartinge antik. Det är en stor lada i flera våningar med allt man kan tänka sig!

Där snubblade jag över den här fantastiska makapären för bara 20 kr:
 Det är en kakformare för munkar som heter Gullringen och kommer från Nilsjohan.
Av färgerna att döma gissar jag att den är från 70-talet.
Man fyller bara smeten i "skålen"

Och trycker ner knappen så rinner smeten ut lite. 
När man sen släpper så har det formats en fin rund munk som faller ner i oljan.

Såhär alltså.

Och när man är klar kan man ha ett fat fyllt av mumsiga munkar som dom här med vaniljsmak och kanelsocker topping:


Självklart kan man göra dessa munkar även utan en "Gullringen", då klickar man bara ner smeten i oljan med hjälp av två skedar istället. Vill man absolut ha en finns de säkert att få tag på på tex Tradera eller någon loppis. 
Nilsjohan står bakom fler fantatsiska uppfinningar för köket. Som den mycket effektiva och handdrivna vispen Nya Cyklon som jag är uppväxt med och kakmåttet Kak-Petter. Sen känner väl de flesta igen konservöppnaren Röda Klara?

Hur snabba är de att göra då? Ja du, från det att jag började plocka fram ingredienserna till det att jag ställt fatet på bordet hade det gått 50min. Och då stressade jag inte det minsta. Friterar man fler åt gången (jag gjorde bara 3 i taget) och jobbar lite snabbt kan man säkert göra det på 30min. De är alltså perfekta att svänga ihop när gästerna är på ingång och man inte har något att bjuda på. En annan fördel är att det bara behövs ingredienser man oftast  har hemma.
Och de är jättelätta! Bara att röra ihop och klicka ner i oljan. Låt barnen vara med och röra ihop och låt dem sen sätta topping på dem (men håll dem på avstånd från oljan så klart!)

Snabba munkar (eller doughnuts )
ca 20st
1 ägg
1,25dl strösocker
1tsk citronsaft (uteslut om du inte har hemma)
2dl grädde eller mjölk
½tsk bakpulver
1msk smält smör eller flytande margarin
5dl vetemjöl
olja och/eller kokosfett att fritera i

Smaksättningsförslag:
1msk vaniljsocker
rivet skal av ½ citron
kakao, efter smak
mycket starkt kaffe (eller snabbkaffe utrört i lite lite vatten) efter smak

Topping:
kanelsocker (kanel, socker och/eller florsocker)
strösocker
kakao blandat med florsocker och/eller strösocker
smält choklad
smält nougat
glasyr (florsocker och lite vatten rörs ihop till lagom konsistens och färgas ev med karamellfärg)

Häll ca 5cm olja i en kastrull och värm, se till att ha ett lock bredvid så du kan kväva elden om det skulle börja brinna (jo, det är viktigt!). Och häll aldrig vatten på brinnande olja!
Medan oljan blir varm:
Rör ihop ägg, socker och smaksättning. Rör ner resten av ingredienserna till en slät smet.
Gör i ordning din topping.
När oljan är 180 grader är det dags att fritera. Om du inte har en termometer så kan du testa att klicka i lite smet. Om det bubblar är det lagom men ryker oljan är det för varmt.
Klicka i smet med lite mellanrum och låt dem bli gyllenbruna på undersidan innan du vänder dem.
När de är bruna på båda sidor tar du upp dem och lägger på hushållspapper så överflödig olja rinner av. Rulla i socker så snart de svalnat något. Vill du istället ha glasyr eller choklad bör du vänta till de inte är varmare än ljumna.
Servera direkt.

11 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

vilken kul grej, jag hade aldrig gissat att den var till munkar och en kak-petter vore kul att ha

BeBest sa...

Sicken latjo liten pryl! :D

Erika - Bakglädje sa...

Vilken smidig sak. :-)
Jag älskar munkar, men jag avskyr heta saker. Så het frityrolja går bort för min del. Fast nu blev jag jättesugen... får nog helt enkelt köpa munkar!

Lottis sa...

NilsJohan har många bra saker...samlar på prylar därifrån, får kanske skaffa en Gullringen =)

Tänkte fråga...vad har du använt för spritstyll till julgranscupcaken? Måste vara stor eller?

//Lottis

Maria sa...

Vilken kul mackapär! Skulle nog inte våga mig på det dock för jag tycker det är lite läskigt med oljan...

Men gott med färska munkar...känns som marknad :-)

Lotte sa...

Vilken häftig grej!
Jag har friterat fyllda munkar EN gång så det är ingen vana jag har, ÄNDÅ blir man ju sugen när man ser denna.. haha!

/Lotte

Anonym sa...

Hej har haft en Gullringen för många år sedan men som gick sönder nu hittade dottern en i sitt skåp men inget recept, så tack för det. Nu ska barnbarnet och jag göra munkar imorgon

Anonym sa...

Gjorde just smeten, men den blev så tjock.... Går inte att klicka ut med min Maskin :(

Anonym sa...

Svar på min egen kommentar ;)
Smeten blev tjock, men jag chansade och tillsatte mjölk till smeten blev rinnig, lite som en trög sockerkakssmet :)
Jätte gott och blev fina!

Men nästa gång tänker jag fritera i cocosfett då jag tycker att smaken från raps oljan känns lite ;)

Lycka till alla!

Eva Larsson sa...

Det finns nästan likadana att köpa på Wish. Tar ett par veckor med leverans men värt väntan, eftersom originalet är svår att få tag på.

Anonym sa...

Tusen tack!! Jag har sökt efter exakt den där... min mammma hade en sån när jag var liten..men kunde inte minnas nåt namn... nu ska jag bjuda på en sån på Tradera! :-) Tack!