fredag 3 september 2010

basketbolltårta

Min kollega ville ha en tårta som såg ut som en basketboll, det tog jag glatt på mig utan en tanke på att jag inte har någon sfärisk form. Alltså fick det här bli den första tårtan jag behövt forma, det gick mycket lättare än jag trott och skönt är väl det för till nästa helg ska jag göra en tårta formad som en Ahlgrens bil...

Först skar jag till bottnarna lite grovt och la hallonmousse och geishafluff emellan (recept nedan). Alla bottnarna fick lite hallonpuré för att boosta hallonsmaken och för att försäkra mig om att det inte blev torrt, mousse tillför ju inte så mycket fukt.

Sen täckte jag tårtan med ett tunt lager mjölkchokladganache

Sen la jag på ett lager till och formade den klotformad och slätade till ordentligt.

Sen täckte jag med en blandning av sugarpaste och marsipan och gjorde "sömmar i svart marspan.


Hallonmousse
4 gelatinblad
225g hallon
0,75dl socker
3dl vispgrädde

Lägg gelatinbladen i lite vatten.
Koka upp hallon och socker och låt koka ett par minuter (extra viktigt om det är utländska bär)
Häll hallonen genom en sil så du får bort kärnorna.
Häll av vattnet från gelatinbladen och smält dem i hallonpurén.
Låt svalna medan du vispar grädden (inte för hårt).
Vänd ihop hallon och grädde och låt stelna lite i kylskåp innan du fyller tårtan.

Geishafluff
180g geisha
3dl vispgrädde

Smält geishan i grädden i en kastrull på spisen. Var försiktig så det inte kokar, då är det förstört.
Ställ i kylskåp 5h, helst över natten.
Vispa upp med elvisp till den konsistens du vill ha.

Ganache
800g finhackad mjölkchoklad (jag använder Odense)
4dl mellangrädde.
Koka grädden och häll över chokladen, rör om till chokladen smält helt och det är blandat.
Låt stå till det svalnat och är som en tjock kräm. Ska du använda den senare ställ den i kylskåp och micra försiktigt några sekunder åt gången (rör om mellan varje gång) innan du använder det.



5 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Vad snygg den blev. Ser ju ut som en riktig basketboll. Vad duktig du är.

BeBest sa...

Den skulle min gamla gympalärare från realskolan se! Han älskade basket!

Moster sa...

Tack Erika! Jag är rätt nöjd själv med för ovanlighetens skull. :)

Louise sa...

Shit, den här tårtan va riktigt cool, baskettönt som jag är :)

Cupcakesfluffan sa...

Jättehärlig tårta, ser precis ut som en basketboll