torsdag 2 september 2010

Äntligen kommer det lite recept!!

...men jag har en hel lunta så jag tar dem lite åt gången. Men till att börja med så har jag uppdaterat recepten från första lektionen i konditoriet till dem vi använde. Det är alltså professionella recept som konditorn själv använder.
Där la jag också in hur jag gjorde mina special-mazariner ni såg på bilden i inlägget här under.

Idag får ni receptet på fruktmoussetårta, vi gjorde med hallon.
Grunden till moussen är italiensk maräng vilket gör att den blir mindre stabbig än om man bara använder grädde. Moussen funkar självklart utmärkt som efterrätt också!

Fruktmoussetårta
till bottnarna kan man använda mazarinmassa som man spritsar ca 1cm tjockt till en rund botten (gärna i en anslagsring).
Baka av 180 grader 15-20min.
Låt svalna och skär ca 1cm mindre än anslagsringen (eller springformen).
Klä gärna insidan av formens kant med en ring av rengjord OH-plast, lika hög som formen.
fruktmousse:
30g vatten
115g socker
25g glukos
70g äggvita (2 stora ägg)
200g fruktpuré
10g gelatin
333g grädde

Koka upp vatten socker och glukos till 121 grader. Vispa inte!
Börja vispa äggvitan när sockerlagen är 110 grader.
Häll sockerlagen i en tunn stråle i äggvitan under kraftig vispning. Fortsätt vispa till marängen svalnat.
Vispa grädden löst, vispar du frö hårt blir den övervispad när man blandar ihop moussen.
Lägg gelatinbladen i vatten ca 5min, häll bort vattnet.
Värm ca 1/4 av purén och smält gelatinbladen i den, blanda med resten av purén.
Vänd försiktigt ner purén i marängen så inga klumpar finns kvar.
Vänd ner grädden.
Fyll anslagsringen (springformen) till kanten, släta till ytan med en stor palett (eller baksidan av en lång kniv) från mitten och ut.
Ställ i frysen till det stelnat.
Dekorera med tex färska bär eller choklad.


Såhär såg min tårta ut efter transporten från stockholm till uppsala, den hade skakat omkring lite...
Tyvärr fick vi aldrig dekorera tårtorna, hann inte göra det innan jag lämnade över den i syrrans vård heller. Men den hade tydligen gått åt i en rasande fart ändå när hennes kompisar kom förbi. :)

Imorgon ska jag göra en tårta som ser ut som en basketboll. Det ska bli intressant, har inte gjort någon formad tårta förr... Gjorde en liten ritning över hur jag tänkt mig ovanifrån och i genomskärning (klicka på bilden för att se den lite större) Förhoppningsvis kommer det en bild på den färdiga i helgen.

2 kommentarer:

BeBest sa...

Jösses!
Det där ser också gott ut!

Erika - Bakglädje sa...

Åh, vad gott. Skulle gärna vilja smaka. ;-)