måndag 13 september 2010

helgens tårtor

Det blev en ahlgrens biltårta med prinsessfyllning till Adrian som fyllde 1år.


 Och en glutenfri och laktosfri tårta med Ramones
Smakerna blev chokladmousse, hallonmousse och så spacklade jag med mörk chokladganache och täckte med svart marsipan och dekorerade med flowerpaste. 
Ramones skar jag ut för hand och namnen skar jag ut med den här utstickaren.

Har jag berättat om tårtbotten jag brukar använda? Jag tror inte det.. Här kommer det i alla fall.

Det här receptet stod förut på potatismjölspaketen men nu har de tyvärr bytt ut det.
Det är jättelätt att göra glutenfritt, det är bara att byta ut vetemjölet mot potatismjöl (dvs sammanlagt 3dl).
Jag provade att byta ut det mot Lailas gula glutenfria mjölmix men det gick inte alls, botten ramlade i tusen bitar när jag försökte använda den.
Receptet går också utmärkt att dubbla, halvera osv. Jag brukar ta 1,5sats till en form på 25cm och dubbel sats till en långpanna (då är det extra viktigt med kragen).

Tårtbotten / anslag
5 ägg
3dl socker
1,5dl vetemjöl
1,5dl potatismjöl
3tsk bakpulver
(3tsk vaniljsocker) valfritt

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en form på ca 23cm i diameter. Sätt gärna en "krage" av bakplåtspapper runt insidan så den sticker upp några centimeter ovanför kanten. Detta låter kakan resa sig utan att riskera att det rinner över kanten

Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt, det tar minst 10min.
Sikta i resten av ingredienserna och vänd med en balllongvisp eller slickepott (vispa inte).

Häll smeten i formen och grädda ca 40min på nedersta falsen. 
När kakan inte dallrar om du puttar lite på formen är den klar. Öppna inte luckan de första 20min, då kan kakan sjunka ihop.

Låt kakan svalna 10-15min. 
Ta bort kragen. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå kakan, lägg en plåt ovanpå och vänd det hela upp och ner. På så sätt blir botten platt på båda sidorna och du slipper skära bort "bulan" innan du använder den.


Såhär kan det se ut med krage på formen.
Jag brukar smörja insidan av bakplåtspappret också för att vara säker på att det inte fastnar.

Chokladmousse tårtfyllning (laktosfri)
150g mörk choklad (laktosfri), bruten i mindre bitar
2 äggulor
3dl vispgrädde (laktosfri)

Smält chokladen försiktigt i micron eller över vattenbad.
Låt svalna medan du vispar grädden (inte för hårt, den ska vara lättvispad)
Rör ner äggulorna en i taget i chokladen.
Vänd ner i grädden.
Låt stelna i kylskåp innan du brer eller spritsar den på tårtan.
Den är självklart god som efterrätt också, låt den då stelna i portionsglas istället.

Hallonmoussen gjorde jag också med laktosfri grädde.

Chokladganachen gjorde jag av 3,5dl laktosfri vispgrädde och 700g mörk odense choklad.
Hacka chokladen fint, koka upp grädden och häll den över chokladen.
Rör om till allt blandats och låt svalna i rumstemp. i några timmar.
Bre den sen över den fyllda tårtan.
Jag använder en degskrapa och ett turntable för att få kanterna raka och släta samt hörnen skarpa.

3 kommentarer:

BeBest sa...

Imponerad!
Så in i H...! imponerad!

Cupcakesfluffan sa...

Vilka härligt fina tårtor

Erika - Bakglädje sa...

Hihi... Ahlgrens bilar-tårtan är ju jättecool. :-)
Och den andra är väldigt snygg! Fint utskurna bokstäver.