torsdag 16 september 2010

Cricut cake är min!

Nu har jag köpt en cricut cake på ebay, inkl frakt blev det 2200kr. Mycket pengar men värt varenda krona tror jag. Tillsammans med Sure cuts a lot ,SCAL, (440kr) kommer den här maskinen bli ovärderlig.

Cricut cake är alltså ungefär som en skrivare men istället för att spruta färg har den ett skärblad. Om man inte köper SCAL behöver man köpa "cartridges", det är ungefär som en diskett som innehåller en massa bilder som man sen kan skära ut i en massa olika storlekar. Man lägger utkavlad sugarpaste, flowerpaste eller liknande på skärmattan, väljer motiv och trycker på cut. Sen är det bara att ta loss motivet och lägga det på bakverket.

Har man däremot SCAL blir det ännu bättre. Då kopplar man ihop maskinen med datorn och kan skära ut bilder direkt därifrån. Med programmet får man en del basformer, vill man ha andra väljer man en bild från datorn och laddar in i programmet så förenklar den bilden så den går att skära ut. Stämmer inte programmets version kan man modifiera bilden så den blir som man vill ha det.

Till exempel så här:


Eller så här.



Är det inte fantastiskt? Aldrig mer utstickare!! Och eftersom utstickare inte är gratis men bilder på internet är det har man relativt snabbt sparat in pengarna om man dekorerar ofta.

Så nu väntar jag bara på att den ska komma så jag får testa den. Medan jag väntar får jag väl köpa en adapter till eluttaget. :-)

12 kommentarer:

BeBest sa...

DEt finns då grejor till allt!
Nu vill jag ha en tårta med min rungubbe på!

Cupcakesfluffan sa...

Vilken grej, skall bli så kul att få se vad du hittar på för kul med den

Erika - Bakglädje sa...

Vad spännande! Ska bli kul att se vad du gör med den när du får hem den. Har aldrig hört talas om den tidigare. Kul grej!

Erika - Bakglädje sa...

Vad spännande! Ska bli kul att se vad du gör med den när du får hem den. Har aldrig hört talas om den tidigare. Kul grej!

Anna sa...

Vad häftigt, har en som skär i papper, men tror inte att jag vågar att köra sockerpasta i den, ska bli spännande att se hur det blir.

Moster sa...

BeBest: Ja, någon har väl en födelsedag på intågande. Får man nu inte fira dig får man väl ha andra ursäkter att göra dig en tårta.

Cupcakesfluffan och Erika:
Ja, jag har tusen ideer i huvudet. Det känns som att en helt ny värld av möjligheter öpnnar sig eftersom jag inte är så bra på att skära ut saker för hand. Mallarna är ett helsike och när man väl skurit ut dom ska man göra det igen i sp/fp. Jag lyckas alltid få lite hackiga eller ojämna kanter eller så blir det dragningar.

Anna:
Man KAN köra sugarpaste eller flowerpaste i Cricut expression för papper men det rekommenderas INTE. Dels är den svårare att göra ren så det kan fastna kladd i den, dels är det inte food safe. Men SCAL-programmet funkar till cricut expression också. Och de cartridges du har passar i cricut cake med (om du skulle få för dig att köpa en sån också.)

chili sa...

Häftig tårta därunder:) Nja oreos skulle jag aldrig äta..jag vet inte men det é nått som säger att den inte é bra:)

Kajsa sa...

Så spännande att höra vad du tycker om maskinen! Köpte du den från ebay i england eller usa? Frakten blir så himla dyr från usa och så riskerar man ju att åka på tull och moms:-(
Jag är jättesugen på maskinen nu!

Moster sa...

Kajsa:

Jag köpte den från USA av Proudparents2005. Jag har lite dålig erfarenhet av britterna, det brukar ta en evighet innan man får hem sakerna. Ofta går det snabbare från USA konstigt nog. Sen brukar det bli billigare när man handlar i dollar än pund. Auktionen slutade på $202 och sen gick frakten på $97, då fick jag den hem till dörren 9 dagar senare.
Sen behövde jag köpa en apparatsladd från Kjell & co för svindlande 29kr. ;)

Ja, tull är ju alltid en risk men jag tyckte det var värt att chansa. Jag slapp den här gången som tur var.

Just nu har jag lite problem med maskinen när jag ska koppla ihop den med datorn men jag hoppas det reder ut sig. Men använder jag den som den är funkar den utmärkt. Jag skulle kunna lägga upp någon slags demonstration om du är intresserad, men det finns en del på tex youtube också.

Kajsa sa...

Ja jag har sett ett gäng av dem.. Lite strul med ihopkopplingen av maskinen och datorn när du ska använda SCAL programmet du laddat ner? Hade du sett nån annan som gjort så eller kom du på det själv?

Moster sa...

Kajsa:

Dels har jag haft lite strul med scal, det hänger sig ibland när jag fixar med bilderna. Sen har jag problem med att cricuten hänger sig när jag kopplar ihop den med datorn (innan jag ens startat scal) och att scal hänger sig när jag ska skära ut. Men jag har kontakt med scal's-support som varit väldigt hjälpsamma hittills så jag tror det fixar sig.

Jag hittade scal på youtube när jag kollade videor om cricut cake om jag inte minns fel.
Provo craft som gör cricut har ett eget program som heter designstudio men det är egentligen bara ett datorprogram där man kan samla bilderna man har i sina "cartridges" (disketter med bilder man sätter i maskinen) man kan inte lägga in egna bilder i programmet som man kan med scal så det var ett lätt val för mig.

Kajsa sa...

Ja, det låter som att SCAL är det självklara valet. Ska bli spännande att höra när du fått ihop allt så att du kan göra vilka bilder du vill! Håll oss uppdaterade!!